Thursday, February 09, 2012

Vrienden - Of niet?



Soms moest ik wel eens denken aan onze relaties onder elkaar. Zoals er een variatie was tussen vrienden van rijk tot arm van inteligent tot minder slim. Dacht ik wel eens wie zijn mijn echte vrienden, soms dacht ik die te hebben maar dan zag ik dat het toch anders was. Het waren altijd mensen waar je af en toe mee omging. Maar die andere vrienden hadden volgens miij wel echte vrienden want dat zeiden ze. Das een vriend en dat is een vriend wij doen altijd dat alles samen, zoals de tweeling die niet alleen broers waren maar ook vrienden. Bevriend met je broer, bizar om aan te denken. Ik dacht dat sommige groepen bij elkaar hoorden door bijvoorbeeld een sport die ze beoefenden. Maar ook jongens die van dezelfde straat waren, had ik het nakijken met onze buren. Huis na huis ging ik af in onze straat met in mijn hoofd wie er woonde en of dit eventueel een potentiele vriend kon zijn. Velen te oud voor mij, zoals ook te jong. Niet intressant, vervelend en duf, meisjes. Zo kon ik ook ruiken aan vrienden die rijke ouders hadden en die volgens mij ook alleen met elkaar omgingen, je kon er aan ruiken maar niet blijven hangen. Sommigen waren niet te beroerd om dit ook te tonen, hun rijkdom, anderen weer zeer bescheiden. Of het deels was dat je niet bij elkaar in de buurt woonde of niet altijd op de verzamelplek kwamen, het Kempke. Ik weet het niet van het een op het andere moment had ik vrienden en dan weer niet. Gek ding de nood om iemand om je heen te hebben. Sociale dieren zoals we zijn, dan is dat heden ten dage iets simpeler met internet digitale vrienden genoeg, die kun je met tijd en wijle ook op afstand houden. Uit sentimentele gevoelens heb je wel eens gedachtes van hoe zou het met die schoolvriend gaan of met die gast die altijd in het Kempke kwam. Maar een degelijke relatie heb ik uit dat verleden niet opgebouwd daarvoor zal mijn verleden met bruuske wendingen wel voor gezorgd hebben. Daarbij kan ik zeker vermelden dat ik er echt niet sentimenteel van word, mensen die hun hele leven al bevriend zijn met hun klasgenoot uit de peuterzaal. Het is grappig. Misschien wel een soort van reunie dat zou ik wel waarderen, denk ik.

No comments: