Sunday, June 01, 2008

Azucar 8 km

Vandaag de verplaatste 8 km van de Azucar marathon gerend. Het was hetzelfde parcours als de allereerste wedstrijd die ik ooit rende. Dus na al die tijd was ik wel benieuwd wat ik er nu van zou brouwen. Met de tips die Cesar me had gegeven kon ik aan de slag.
Zijn aanbeveling was om tussen de 4:30 en 4:45 per km te rennen. Daar had ik dan ook op getraind de laatste week. De laatste dagen is het hier behoorlijk koud in de vroege morgen, als de marathon zou starten zou het ongeveer een graad of 6 a 7 zijn.
Aangezien ik de afgelopen week met trainingssbroek en vest gerend had was ik zeker niet van plan om dit in de marathon ook te doen. Wat een gewicht moet je meeleuren zeg. Dus ik had me al voorgenomen om mijn warme kleren af te geven en me meteen warm te rennen om me hierna naar de start te begeven. Al wat ik gedacht had kwam prima uit, ik stond lekker warm in mijn tshirt en korte broek, tussen enkele honderden warme lijven geen koud windje te bespeuren. Daarbij stond ik in de 3de rij dus ik zou niet het gedoe hebben wat ik de laatste keer met Cesar had een gevecht om ergens rustig je tempo te kunnen lopen.



Nadat we van start gingen was er ruimte te over na 2 km. De eerste km rende ik in 4:19 seconde een beetje te snel naar het schema van Cesar effe dimmen dus. 2de km hetzelfde in 4:20 seconden. Ik voelde me nog steeds goed maar had zoiets van dimmen want dit hou je nooit vol en dadelijk komt de man die de benen zwaar maakt. Dat gebeurde dan ook in de 4de km. Ik kon me gelukkig herstellen in de 6de km om weer totaal alles eruit te persen wat ik had. Dat had ik me dus weer wel voorgenomen. Alles Alles eruit!! Op 35 minuten en 7 seconden vlamde ik over de finnish. Dit betekent, effe uitgerekend, dat ik 4:23 min per km gerend heb. Om nog effe terug te gaan op de eerste keer dat ik dat parcours rende deed ik dat in 43 minuten dus er zit behoorlijk wat progressie in 7 maanden meer training. Om de cijfers nog geheel compleet te maken vanaf deze week ben ik precies een jaar aan het rennen.

Ik heb nog effe de uitslag van internet gevist van mijn eigen categorie 45 tot 49 jarigen dan mag ik mezelf toch wel gelukkig prijzen met de 15de plek. In de gehele competitie ben ik geeindigd als 133 van de 1007 luitjes. Ook zeker niets om te klagen.


1 comment:

Anonymous said...

Hee die Kor,
Wat een puike prestatie. Hartstikke goed man!!! Heel goed gelopen.