Saturday, May 26, 2007

Boodschappen doen. 1ste Acte



Op zaterdag was het boodschappendag en tijd voor activiteiten die door de weeks niet gedaan konden worden. Zoals naar de kapper gaan, bij Hovens voor het meest moderne wat op dat moment bestond, het kookpan model. Maar de man gaf je wel wat speciaals met de schort die je om kreeg en het halsservetje. Het hoogtepunt was wel als hij klaar was en met een grote borstel de haren van je afveegde dat kriebelde tot in de neus. En om het geheel af te maken kwam hij met een spuitbus, niet zoals heden ten dagen maar met een rode knijpbol met slang waar een geparfumeerd goedje uit kwam. Hierna kamde hij nog eens alles goed in model. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik na mijn 16de levensjaar misschien nog 2 of 3 keer naar de kapper ben geweest daarna werd het thuiswerk en vanaf mijn 25 ste eens in de 4 weken de tondeuse eroverheen.
Voor die, die groot genoeg waren om de verantwoording aan te kunnen, moesten boodschappen doen. Appels halen bij van Lier of naar Habets voor de vlaai en soms broodjes. Dit speelde meestal in de ochtend uren zodat er nog genoeg vrijetijd over bleef.
Mijn eerste zakgeld kreeg ik niet van mijn ouders. Het was van de ouders van Sjors Lepsi. Sjors vroeg me om mee te gaan naar de snoepautomaten, ik zei dat ik geen geld had. Of ik dan geen zakgeld kreeg, nee zei ik, geen probleem zei hij, zijn moeder zou me wel wat geven zei hij. Als je de familie Lepsi kent krab je je 2 keer achter de oren waarom deze mensen me een dubbeltje gaven om ook wat lekkers te kunnen kopen bij de automaten van Hutjens. Ze woonde iets verderop in de straat waar ze 2 huizen met mekaar verbonden hadden, een doorgebroken middenmuur, om de gehele familie in kwijt te kunnen. Dan hebben we het alleen over vader, moeder en kinderen. Het werd er me al duizelig van als ik moest denken dat ik zoveel broers en zussen zou hebben. De sensatie dat ik zelf geld had om uit te geven aan snoep overtrof mijn fantasie op dat moment. Het volgende moment stonden we bij Hutjens. Ik kon uit 2 automaten kiezen de bazooka automaat ieder bazooka 5 cent of een rol klarop van Faam voor een dubbeltje. Sjors liep meteen naar de 2 automaten van een kwartje en koos zonder twijfelen een mars. De 25cent automaten werkte met schuiflades. De dropautomaat met een dikke knop die je in moest drukken en de bazooka automaat met een nog dikkere zwarte knop met ribbels die je rond moest draaien. Ik koos voor de rol drop. Het papier waar het dropje inzat was van een speciaal zacht soort als je dit tussen de vingers had, als zijde. Dat was echt wat met dat zakgeld de opwinding was behoorlijk groot en niet alleen van de rol drop.



Nu we het toch over boodschappen doen hebben, op een gegeven moment had ik iets gedaan in het bijzijn van opa wat hij niet kon waarderen. Ik kreeg een oficieele waarschuwing van opa. Kinderen die niet goed luisteren moesten naar de slager en daar werd een stuk van je vinger afgesneden. Daar kon ik effe mee vooruit.
Phoooee dat was niet even wat zeg. Het eerst volgende bezoek aan slagerij Ghielen was met lood in de schoenen. Bij binnenkomst keek ik meteen rond en was behoorlijk geobsedeerd om ieders vingers te bestuderen of er iets mee gebeurd was. Mijn oren waren gespitst of mijn naam niet afgeroepen werd om even naar achteren te komen. Het geval wil dat bij het 2de of 3de bezoek bij binnenkomst een volwassen man van achteruit de slagerij komt gelopen met verband om de vingers. Aayayaya ik dacht echt nu is het mijn beurt. Maar gelukkig gebeurde er niets dat moment. En het heeft nog menige bezoeken geduurd voordat ik van dit trauma af was.
Opa was goed in dingen in me los maken. Hij had een bloed hekel aan kauwgom hij zei altijd je kunt beter een paar granen nemen en daar op kauwen dat is bijna hetzelfde maar veel gezonder. Uiteraard werd dat door mij de eerste de beste keer uitgeprobeerd. Het leek helemaal nergens op een laffe flauwe smaak meer niet, geef mij maar een bazooka. Daarbij als je vergat de kauwgom uit te spugen en je zou hem inslikken zou je helemaal dichtgeplakt worden en tevens volgroeien met haren zodat je nooit meer kon eten. In ieder geval het hielp wel in mijn geval. Al was het af en toe toch best lekker om zo’n kauwgom in te slikken. Later heb ik deze nog toegepast op Esmee met veel succes.

No comments: