Saturday, August 25, 2007

Muziek, televisie en aanverwanten

Een eerste kennismaking met muziek was thuis met ons eigen platenspelertje die op de radio was aangesloten. Pap en Mam hadden een colectie singeltjes waarvan er enkele behoorlijk opvielen. Louis Prima met Hey Marie en Buona Sera werden over en overnieuw gedraaid, later met ergenis van Maria, wat het natuurlijk nog leuker maakte. Er zaten wat Duitstalige liedjes tussen en super ouderwetse waarvan je je afvroeg hoe die er tussen waren gekomen. Al had ik een keer opgevangen dat deze van opa van Bree waren, corect me when iam wrong.
Onderstaande video van Louis Prima


Op een gegeven moment waren we lid geworden van een of andere club waarvan je iedere maand een plaat of een boek kreeg. En dat waren altijd “the best off”..... soms leuk, soms niets, maar ze werden trouw afgespeeld. Naar de boekjes werd nauwelijks omgekeken al heb ik diverse malen geprobeerd om erin te beginnen. Een van mijn eerste muzikale confrontaties was bij Dreeke Lenders thuis, hij had een hoop ouwe broers en zussen en die waren al iets gevorderd in aanschaf van muziek. Deze familie was een Beatles familie, voorheen was me dat allemaal onbekend dat je moest kiezen tussen de Beatles of de Stones. Zij hadden daar de rode dubbelverzamel lp, ook hoorde ik daar the Doors wat een ontzettende grote indruk op me maakte. Maar de Beatles blijven me volgen tot de dag van vandaag. En menig discussie werd gevoerd in al deze jaren wat nou beter is, voor mij zijn het de Beatles, ik zal jullie verder van de redenen onthouden. Wat later volgden we allerlei popprogramma’s om op de hoogte te blijven zoals TopPop en op volle toeren, hahahaha. Maar het eerste muziekgebeuren wat we thuis op de t.v. volgden was het Eurovisiesongfestival. Voor het begon was Moeder al bezig met het maken van sausjes en dergelijken voor de chips. Dat werd rond die tijd een aardige traditie op de zaterdagavond. Die stengels in een glas en die bakjes met meerdere vakjes. Af en toe wat zuurs erbij en een amsterdamse ui. Maar het eurovisie songfestival was echt leuk, op het laatst als de uitslag kwam, dat gebel met andere landen wat al moeilijk voor te stellen was een telefoontje uit Zweden of Noorwegen zover was mijn hoofd nog niet. Man wat duurde dat altijd zo lang.. Uiteindelijk vielen er altijd wel enkelen in slaap voor het einde.



De zaterdagavond bood door de jaren heen nog wel wat meer, zoals je regelmatig de Andre van Duin shows had of Piet Bambergen en Renee van Vooren, super lachen met die lui. Andre van Duin deed het op zaterdagmiddag ook goed op de radio met zijn wanzinnige humor dat was echt luisteren naar de radio om zijn grappen te horen met ... en op de zaterdagmiddag tv was de Gouden stuiver en Ren je rot enz..
Populaire series waren Bonanza, Floris, Schweinchen dick, Tarzan enz...
De introductie van de kleuren tv was ook onuitwisbaar, mijn Opa en Oma waren de eersten die er een hadden. De eerste keer dat ik er naar kon kijken was met een totale familie bijeenkomst aangezien ik een van de grotere was was ik verzekerd van een goeie plek voor de tv, fascinerend dat alles in kleur was net zoals in de echte wereld. Later met een bezoek waar ik alleen daar was kon ik zelf aan de slag met de tv. De tv had ook speciale toetsen die voorheen heel wat grover was en je moest met meer kracht de zender omschakelen, als ik dacht aan onze tv. Die toetsen hoefde je alleen maar zacht met je vinger aan te raken en de zender sprong over, ongeloofelijk. En met dat ongeloof moest de tv vaak omgeschakeld worden naar andere zenders om te kijken of de toetsen het ook echt bleven doen. Wat dacht je van net iets later toen de afstandsbediening kwam je kunt je wel indenken wat dat voor een indruk op mij heeft gemaakt!!
In Baarlo was nog iets wat niet iedere plaats had, we hadden een bioscoop, een van de eerste films die ik daar gezien heb was met de lagere school als ik me niet vergis met het afscheid van de schooldirecteur. Met enkele klassen te gelijk gingen we naar de film Dik Trom, dat was echt wel wat!
Met onze familie, ik geloof van de kant van de familie Van Lier, Tante Jo en kinderen, ook meegingen naar de film van Heintje. Het was een nederlandstalige film, kan de titel niet meer herinneren maar wel een scene op een brugetje waar Heintje moest vluchten. Speciaal vond ik toen we naar huis liepen met de hele club ik het gevoel had dat ik de film van Heintje had gezien, een jongetje superberoemd die ook uit Limburg kwam.



Een gedenkwaardige dag in de bioscoop was de dag dat de film zelf me totaal niet boeide en ik meer geocupeerd was met het leren van fluiten op mijn vingers. Na flink wat geoefen lukte het me om een harde toon te creeeren wat op dat moment niet gewaardeerd kon worden door de rest van de bioscoopgangers. Ik was in de wolken dat ik eindelijk op mijn vingers kon fluiten.
In de herfst-wintervakantie waren er altijd goeie films op de Duitser. Tarzan, Winnitoe, Bonanza en meer van dat goeie spul. En als we ons met vriendjes verzameld hadden werden we rond de tijd dat de films begonnen iedereen al behoorlijk zenuwachtig. Op het moment van naar huis gaan als iedereen op de fiets zat schreeuwde iedereen de naam van de film die we gingen kijken, Taaaaaarzzzzaaaaan.
Bij thuiskomst was het altijd wel effe spanend omdat enige malen met tarzan ook de begintijd op duitsland 1 voor het voetbaloverzicht van de week begon. Ja en dan konden we het wel schudden met ozze Tarzan. Ik geloof wel dat dat niet echt de liefde voor voetbal heeft losgeweekt in onze familie of is het toeval dat de 3 broers niets van voetbal moeten weten?

No comments: