Saturday, November 24, 2007

Puberuitgaansleven Baarlo



Buiten Sjiwa was het uitgangsleven van een puber beperkt in het Baarloose. Waar wel regelmatig heen gegaan werd was De Buut dit speelde zich vooral tussen mijn 13de en 15de levensjaar af. Als ik moet denken met wie ik in die tijd omging kom ik niet verder dan Joepie van de Meule, Mark van Hooghstraten Hans Seegers Ron Sanders De Tweeling Wijnhoven, Sjaak Nellen, Mark Hothackers, Wim Hermkes en Pier. In die tijd vonden we vooral ruig, de groteren uit Hout Blerick Matje Keunen de gebroeders Staaks en dan had je nog de 3 gebroeders Van der Grinten dat waren in ieder geval amateur boxers die na een jaar de bezoekersstatus veranderde in uitsmijter zijn bij de buut. Maar ook de oudere broers van Mark vonden we behoorlijk stoer met Chris als favoriet. Ik herinner me een incident dat zich afspeelde met Pico uit Venlo die naar Baarlo kwam om de gebroeders van de Grinten een pak rammel te geven. Pico was met zijn Yamaha bende uit Venlo overgekomen om het te regelen, een man of 20. Daar kwam hij effe bedrogen uit, Pico kreeg me toch effe een pak rammel waarna het afdruipen was. Ik herinner me zo nog de slaolie geur die uit de zwaar opgevoerde Yamaha’s van de Venlose bende kwam toen ze wegscheurde.
Ook waagde ik mijn eerste danspassen in de buut waar toendertijd nog in rijen werd gedanst los van elkaar maar mooi netjes in de rij. Wat later op de avond als het echt druk was was dit uiteraard niet meer mogelijk. Maar als er maar ook maar even een mogelijkheid bestond werd er weer vrolijk in de rij gedanst op “Kung fu fighting” , “In zai in zaire”, “Kc and the sunshine band” en meer van dat soort met dj Ger ook onze overbuurjongen was daar DJ. En als je aan de kant stond was het vooral observeren wat de andere uitspookten. Er werden duchtig conecties gelegd met het vrouwelijk schoon al konden de meisjes uit Baarlo mij niet echt boeien. Na het bezoek van de Buut was het naar Leike die inmiddels een nieuwe frietkraam geopend had tegenover de Buut. Het bleef, ondanks we dachten dat de kwaliteit er enigszins op achteruit was gegaan sinds zijn verhuizing van de houten kot aan de rijksweg, de beste frietkraam van Baarlo.
Op een dag stond er op de markt een vrachtwagen vol met kippen, levende, om naar een slachthuis gebracht te worden. En uiteraard vroeg dit om een actie. Met enige moeite kreeg ik er een kip uitgepeuterd en draaide deze ter plekke de nek om. Ik had een paar goede voorbeelden in de familie waarvan ik dit had afgekeken Opa en Vaders. Daarna naar Leike met die kip en bij binnekomst meteen aan Leike vragen of hij ook Kip had. Ik wachte zijn antwoord nog niet eens af en gooide de kip richting vetoven waarna ik uiteraard de kraam uitsprintte. Tja, dat zijn van die twijfelachtige actie vond ikzelf in die tijd ook, maar de drang om iets te bewijzen of te doen drong zich vaak in mij op.



Ook was er nog de bioscoop, Thalia, als uitgangspunt, effe wat films opnoemen die ik daar gezien of denk gezien te hebben. Enige Bruce Lee films een stuk of wat cowboyfilms, Jaws en dan de andere films die ik al eerder vermeld heb in de jongere jaren. Wat ook wel wat was was de pauzes aldaar dat was onder het afdakje buiten waar iedereen een sjekkie stond te paffen en de film stond te bespreken of een plasje deed in de zeer ouderwetse en ruikende wc van het Thalia theater Baarlo. Meestal duurde dit veel te lang ik bedoel snoep en drank was zo geregeld, beginnen. Ook draaide daar op de vrijdag sexfilms met zeer voor de handliggende titels als “Pikant gevrij in de alpenwei”. Onderons schepte we behoorlijk op wie wel en niet naar deze film ging. Ook ik deed hier meestal in mee maar eerlijk gezegd ben ik er nooit geweest. Al herinner ik me wel een conflict wat we hadden in het Kempke met iemand die zei dat hij er een vrijdag was geweest waarop een ander zei dat hij er ook was geweest en hem niet gezien had, oooooeeps!

No comments: