Sunday, January 27, 2008

Holocaust

Vandaag is de dag dat de holocaust word herinnerd
En de hier levende joden waren vanmorgen nogal druk op straat op dat moment had ik geen idee waarover de opwinding. Extra druk in de tempel hier 4 huizen verderop, permanent bewaakt door een politieagent zoals elke joodse tempel of wat dan ook hier als het joods is. In het begin dat ik hier was heb ik eens geprobeerd om een foto te maken van een tempel dat werd meteen afgestraft door de beveiligingsambtenaar. Nadat incident werd ik door Anyi geinformeerd wat hier was gebeurd in 1994.

















"De verboden Foto"



Op 18 juli 1994 vond een bomaanslag op het gebouw van de Asociación Mutual Israelita Argentina (AMIA), cultureel Joods centrum. Het was de meest dodelijkste bomexplosie in Argentinië sinds de Tweede Wereldoorlog. Er vielen 85 doden, die vrijwel allemaal Joods waren. De aanslag werd vrijwel zeker gepleegd door Ibrahim Hussein Berro, in opdracht van de Iraanse regering.

Vandaar dat ieder openbaar joods gebouw nu beschermd is door betonnen palen muren en bewaking. In ons geval, de bijna buren, word dit gebouw beschermd door een ijzeren hek en een politieman die sinds kort gezelschap word gehouden door een oude humeurige hond. Dit is nogal zeer sarcastisch als je weet hoe de Orthodoxe joden reageren op honden, ze worden vanaf geboorte al bang gemaakt voor het beest. En nu hebben ze er een die voor de tempel ligt de hele dag, echt raar om te zien en ik wacht op de dag dat het beestje de weg word gewezen. Enfin hier in Abasto is het brandpunt van de joodse samenleving met name de orthodoxe. Ze mijden je met de ogen en gaan altijd specifiek gekleed, de getrouwde vrouw met pruik of een soort van bescherming voor het haar. Hoe dit lijkt op de extreem islamitische cultuur, frapant, grappig of niet de raakvlakken zijn er. De man altijd gehaast en naar de grond kijkend, hoed en zeer donker pak meestal met een vriend en druk druk druk.




.

















Enige feiten over joden in Argentinië
Bevolking 35.219.000 ~ Bevolking joden 250.000
• In Argentinië woont de grootste joodse gemeenschap van Latijns-Amerika en de vijfde grootste ter wereld. In totaal wonen in het land ongeveer 250.000 joden, van wie 200.000 in de hoofdstad Buenos Aires.
• De eerste joden die naar Argentinië emigreerden waren sefardische joden die in Spanje hun geloof niet meer mochten uitoefenen.
• Halverwege de negentiende eeuw vonden West-Europese joden hun weg naar Buenos Aires, vooral Fransen, vanwege de tolerantie.
• De eerste Russische joden zetten in 1889 voet aan land.
• Tussen 1906 en 1912 emigreren ongeveer 13.000 joden per jaar naar Argentinië.
• Met het groeiende aantal joden in de samenleving groeit ook het antisemitisme.
• Na de stichting van Israël emigreren circa 45.000 joden naar het Heilige Land. Tegelijk verleent Argentinië ook onderdak aan nazi’s.
• Gedurende de militaire junta zijn joden verhoudingsgewijs vaker doelwit van verdwijningen dan niet-joden. In 1988 komt het tot een wet tegen antisemitisme en tegen racisme. In de jaren negentig wordt de joodse gemeenschap (AMIA) opgeschrikt door aanslagen. Als gevolg van de crisis in 2001 zijn in de afgelopen jaren ongeveer 10.000 joden naar Israël vertrokken.

Thuisgekomen na de wandeling zette ik me achter de computer om wat muziekblogs te bekijken voor updates. Toen ik bij Zero g Sound uitkwam en hij een blog aan de holocaust gewijd had met muziek die gezongen werd in de kampen. Dit trok meteen mijn nieuwsgierigheid en starte de download voor dit werk. Meteen herinnerde ik me ook dat ik al een stukje over de joden hier in Buenos Aires aan het schrijven was, wat je hierboven hebt kunnen lezen.
Verder heb ik nu een stukje muziek uitgekozen dat je kunt beluisteren bij belangstelling.



En voor diegene die echt niet weten wat de Holocaust betekent of inhoud kunnen hier naartoe gaan.

No comments: