Saturday, December 29, 2007

Lts Venlo

Op de Tegelse LTS in het 2de jaar moest de keuze gemaakt worden welke richting je op wilde. In dat 2de jaar werd er duchtig gespeculeerd op school en in het Kempke wat te doen met onze toekomst. Het dichtsbijstaande was dat we over enkele jaren met brommers rond zouden rijden en hierna met een auto dus de conclusie die gemaakt werd dat het best wel eens wat kon zijn als je de opleiding automonteur ging volgen. We besloten met zijn 3en te gaan waaronder Sjaak Nellen en ik. Tegen het einde van het jaar en me ingeschrteven te hebben in Venlo bleek dat de andere 2 toch voor een andere opleiding gekozen hadden, had ik ook wat kon ik alleen naar het Venloosche. De LTS in Venlo was wel effe wat ander kaas dan in Tegelen. Al die stadse jongens die waren allemaal knoekie hard en maakte je om zeep als je maar iets te soft was. Gelukkig had ik wel het een en ander bij te zetten en verkoos enkele Molukse jongens als vrienden. Dit bracht mijn status meteen omhoog aangezien er toendertijd heel wat loos was met die treinkapingen ontvoeringen en bezettingen. Dit zorgde ook voor respect, haat en veel ruzie op school, met regelmatig in de pauze jongens die contra Moluks waren zochten de ruzies op. En die ruzies waren wel echt pittig met trappen in het gezicht en meer van die gemene dingen die ik nog niet van dichtbij gezien had. Ik had er al vanaf het begin geen zin in in deze school, ze gebruikte daar ander methodes dan ik gewend was en met sommige dingen waren ze iets vooruit in de les zoals wiskunde, ik snapte er de ballen niet van. Nou zie het maar op te lossen als je geen huiswerk wil maken. Het ging van kwaad naar erger op school die ik na enkele maanden alleen nog maar gebruikte om te klooien tijdens de lessen. Het was al met de Baarloose kermis, begin september, toen ik begon met spijbelen en enkele weken niet op kwam dagen op school.




Trouw ging ik ieder morgen de deur uit en fietste richting Venlo met nutteloos de tijd doorbrengen in het cenrum van Venlo of langs de Maas. Het super gefrustreerde gevoel geen oplossing in de situatie te zien en gewoon afwachten, niet zelf de ketting doorbreken het af laten hangen van anderen. Lange lege dagen. Tot het moment er iets zou gebeuren maar er gebeurde niets de eerste weken tot dat er dan eindelijk een brief in de bus van mijn ouders viel. Ze snapte er niets van dat ik niet meer naar school wilde en ik zei ik snap er niets van wat ze me daar willen laten leren.
Hoe verveelt ik daar was en ik klooide maar wat aan.
In een van de lessen autotechniek moest ik een wiel balanceren met lood. Hiervoor had ik een grote tang om het lood aan te brengen deze hield ik op de snel ronddraaiende band waarbij de tang behoorlijk heet werd op dat moment liep er een van mijn minder in de smaak liggende klasgenoot te dicht in de buurt waarop ik hem de tang op zijn hand drukte. Hij schreeuwde het uit en kreeg binnen enkele minuten een enorme blaar op zijn hand. Dit ging uiteraard niet onopgemerkt, Heutz de Baarlose leraar autotechniek nam hiervoor maatregelen en ik kon naar de adjunct directeur, van hem kon ik meteen 2 weken thuis blijven, geschorst, en als zoiets nog een keer zou voorkomen werd ik van school getrapt. Uiteraard, ik had mijn eigen pad al geschapen en de weg terug was onmogelijk ik zou vervolgen wat ik al fout aan het doen was, geen weg meer terug. Met als logisch gevolg dat ik van school getrapt werd. Ik had het idee, zo snel als ik van school af zou zijn dat ik meer vrijheid zou hebben. Dat was de grootste desilusie ever. Althans het zou nog een hele tijd duren voordat ik maar ook iets van vrijheid zou voelen of denken te voelen.

No comments: