Saturday, March 31, 2007

Opa en Oma deel 2

Om in de huiskamer te komen moest je eerst een afstapje nemen, vrij apart. De radio altid aan en op radio zuid stond om te horen wat er allemaal in het limburgse gebeurde. Over de grote tafel lag altijd een stuk dik doorzichtig plastic. Eronder lag een prachtig tafelkleed wat wel op een vloerkleed leek zo dik. Ook speelde we aan deze tafel menige malen een kaartspel waarbij oma de centen uit een potje haalden om in te kunnen zetten. Centen uit de tijd van Wilhelmina. Aan de muur hadden ze een kruis hangen dat beschermd werd door gebold glas, machtig mooi. Zeker een keer ben ik er blijven slapen tussen opa en oma in. In dat gigantische grote bed, het leken wel 2 tweepersoonsbedden aan mekaar geschoven zo groot. Ik was vroeg op die morgen en vroeg me af wat ik moest doen, wachten tot ze wakker werden? In de tussentijd lag ik naar de grote kast te staren waar de kleren in hingen. Die was eigenlijk veel te groot voor hun. Opa had hierin zijn prachtige schoenen staan, dat waren een soort hoge schoenen, heel zwart, en zijn speciale pakken. Ik herriner me speciaal een soort zilver glinsterend pak, super speciaal. Ook hingen er wat rozenkransen in, en een heele grote. Maar ook een met diepzwarte stenen, deze waren zo zacht in je vingers alsof het een soort stof was en geen stenen. En onder grote schuiflades, die ik niet alleen open kreeg. Hier lagen alleen sokken in. Het was een lentedag die dag omdat ik samen met oma naar buiten ging om wat in de tuin te halen. In deze tuin stond ook een prachtige houten molen zo groot als mij waarvan de wieken konden draaien, een rood witte molen. Vanuit de tuin keek je naar de napoleonsbaan, met de onverharde weg die hierna toe leidde. Maar deze weg was op minstens 3 of 4 plaatsen afgesloten met een hek omdat ome Piet zijn koeien hier liepen. Dit land pachtte opa vroeger van de monikken van klooster “de Berckt”. Aan de linkerkant van deze onverharde weg had je wat oude eiken staan een stuk of 12. Ik vond het maar een rare plaats zo midden in het niets om bomen neer te zetten. Maar goed. In de tuin groeide allerlei groentes en de voorste hoek was gereserveerd voor opa en oma. De rest was van ome Piet en tante Mie. Ook stonden er wat fruitbomen, een kersenboom waar de lekkerste kersen van allemaal in groeide en wat perenbomen. Al had opa nog een fruitbongaard met vele soorten pruimen, peren, appels en morellen. Achter in de tuin had opa bijen staan voor de honing. Opa zei me duidelijk daar uit de buurt te blijven, want die bijen konden goed gemeen zijn met steken. Daar kreeg ik enige tijd later ook een voorbeeld van toen zijn gezicht bedekt was met bijensteken. Dat zag eruit als een rijpe meloen zo rood en dik. Uit de buurt blijven van die beesten dus. Dat was wel apart spul die honing. De potjes afgedekt met kaarsenwas. Kaarsenwas gebruikte mijn moeder ook om de jam af te dekken. Met af en toe een grote groene verassing eronder als er lucht bij gekomen was. maar die honing dat was iets ongekends aparts. Ook had opa nog wat andere etenswaar specialiteiten zoals gedroogde vijgen en pruimen die kon ik ook erg waarderen vooral de vijgen met opgewarmde botermelk yummmie. Of zwarte pruimenvlaai, die staat inmiddels weer hoog in de top sinds afgelopen jaren. Maar speciaal voor oma waren er ook de Droste tablet chocola uit een 6 hoekige rol met hoogste uitzondering kreeg ik er ook wel eens een. Ook had zij peertjes en bramen in snoepvorm. Deze waren keihard en hier kon je alleen maar op zuigen. Die peertjes waren echt gevaarlijk, menig keer snee ik mijn tong of lip aan de spits afgezogen punt van dat peertje. Man was dat scherp en lekker. Aan de voorkant van de boerderij waar ome Piet en tante Mie woonden stonden 8 populieren voor de boerderij. Deze waren voor ieder kind dat geboren was geplant en de kleinste dat was, os mam ziene baum. Dat vond ik ook wel heel speciaal, later hoorde ik dat dit wel een redelijk normaal ritueel was om een boom te planten bij het krijgen van een kind. Waar staat mijn boom?

No comments: